Czy właściciel serwisu oponiarskiego może uniknąć odpowiedzialności? Gwarancja na usługi i odpowiedzialność odszkodowawcza
Szkolenia powinny być regularne i obejmować zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczną. Serwisanci powinni być w stanie prawidłowo ocenić stan opon, dobrać odpowiedni rozmiar i typ opony do konkretnego pojazdu, a także przeprowadzić prawidłowy montaż i serwis opon. Dobrze przeszkolony serwisant jest w stanie wykryć potencjalne problemy z oponami i zapobiec wypadkom. Ten, któremu tylko się wydaje, że umie obsługiwać opony i nie był na profesjonalnym szkoleniu, często jest powodem dodatkowych kosztów oraz odpowiedzialności dla właściciela.
Skoro i tak z mocy prawa serwis daje klientowi gwarancję na usługi – to warto, żeby zminimalizować konieczność reklamacji z jego strony. To właśnie wyszkoleni mechanicy zapewniają profesjonalną obsługę i zmniejszają ryzyko odpowiedzialności. Nie tylko wiedzą, jak je obsługiwać – ale i dlaczego robić to w określony sposób oraz jakie są skutki popełniania błędów – wskazuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku
Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Opony to jeden z najważniejszych elementów pojazdu, bo jako jedyny element bezpieczeństwa samochodu mają kontakt z drogą. Na autostradzie obracają się z prędkością ponad 1000 obr./min. – co oznacza, że ich prawidłowy montaż i serwis jest kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa podróżnych.
Rzetelne szkolenia to inwestycja w wiedzę i umiejętności
Takie szkolenia są np. w ofercie Akademii Oponiarskiej PZPO. Powstały w odpowiedzi na rosnące wymagania warsztatów. Dzięki kompleksowym programom i najwyższej jakości kadrze szkoleniowej są gwarantem zdobycia kluczowej wiedzy i umiejętności do profesjonalnej obsługi samochodu. Co warte podkreślenia z perspektywy wysyłających na szkolenie serwisów – dyplom Akademii jest przyznawany nie za obecność, ale za zaliczenie egzaminu teoretycznego i praktycznego pod okiem szkoleniowców.W ofercie Akademii Oponiarskiej znajdują się m.in. szkolenia, które dostępne są formule 1- bądź 2-dniowej:Akademia Oponiarska PZPO to jedyny w Polsce ośrodek szkoleniowy, który zapewnia profesjonalne szkolenia z obsługi opon do wszystkich głównych segmentów pojazdów, ale także obsługi samochodów elektrycznych, zakończone egzaminem teoretycznym i praktycznym Wspólnie z ekspertami stworzyliśmy kursy dostosowane do potrzeb serwisów samochodowych. Nasze nowoczesne, klimatyzowane sale treningowe wyposażone są w najnowocześniejszy sprzęt, w tym wyważarki, montażownice, stanowiska do naprawy opon, sprzęt do obsługi czujników ciśnienia oraz podnośnik dla motocykli. Nasi doświadczeni instruktorzy przekazują niezbędną wiedzę i umiejętności, aby zapewnić klientom serwisów najwyższą jakość usług – zachwala Piotr Sarnecki.
• Obsługa serwisowa kół i naprawa opon osobowych i dostawczych
• Obsługa opon motocyklowych
• Obsługa opon ciężarowych
• Obsługa opon rolniczych
• Obsługa instalacji 48 V (dla aut mild-hybrid)
• Obsługa aut elektrycznych (instalacje wysokiego napięcia HV)
Szkolenia dedykowane są również właścicielom warsztatów i obejmują one m.in.: planowanie zadań, zarządzanie zespołem, sensowną wycenę usług i efektywną współpracę z flotami. Skierowane są także do przedsiębiorców, którzy chcą zwiększyć zyski w warsztacie przez lokalne strategie marketingowe, wykorzystanie mediów społecznościowych i reklamę online. Naszą unikatową wiedzę adresujemy też do serwisantów, którzy chcą doskonalić umiejętności w zakresie montażu, demontażu, wyważania i naprawy opon. Wśród wybranych tematów szczegółowo omawiamy i uczymy wymiany, kalibracji i kodowania czujników ciśnienia – to kluczowe zagadnienia w obszarze nowoczesnych systemów monitorowania ciśnienia w oponach. Ponadto szkolimy w zakresie serwisu oponiarskiego nowoczesnych pojazdów hybrydowych i elektrycznych – wylicza Piotr Sarnecki.
Skuteczność szkoleń
Inwestycja w szkolenia pracowników to nie tylko sposób na dostosowanie się do dynamicznych zmian w branży motoryzacyjnej, ale również klucz do budowania zaufania klientów i zdobywania przewagi konkurencyjnej. Akademia Oponiarska PZPO to partner, który wspiera rozwój branży motoryzacyjnej, jednocześnie podnosząc poziom profesjonalizmu serwisów samochodowych w Polsce.Analizy ankiet od uczestników pokazują, że po zakończeniu naszych szkoleń kursanci oceniają je bardzo wysoko i deklarują, że zdobyta wiedza przyczyniła się do poprawy jakości obsługi w ich serwisach. To pokazuję, że te szkolenia to dobra inwestycja – konkluduje Sarnecki.
Zasada 3P: Porządne opony, Profesjonalny serwis, Prawidłowe ciśnienie
Profesjonalny serwis powinien umieć doradzić klientowi, jakie wybrać opony - najlepiej sprawdzonych producentów, nawet budżetowe. Lepiej unikać opon niskich osiągów – nieznanych producentów. Tylko uznani producenci opon gwarantują wysokiej jakości parametry – nienaganną trakcję, krótką drogę hamowania, cichą pracę i przede wszystkim gwarancję od daty zakupu. Potwierdzają to m.in. niezależne badania oraz testy redakcji motoryzacyjnych, z których wynika, że tylko sprawdzone marki, z wieloletnim doświadczeniem oferują „gumy” o najwyższych osiągach, szczególnie pod względem przyczepności na mokrej i suchej nawierzchni, odporności na poślizg oraz efektywności hamowania. I nigdy nie warto decydować się na opony używane, ponieważ nie można mieć pewności co do ich stanu technicznego.Kupowanie używanych opon to bardzo duże ryzyko dla ich użytkownika: opony używane mają ukryte uszkodzenia warstw wewnętrznych – a przez to osłabioną konstrukcję i co za tym idzie wytrzymałość. Wystarczy, że poprzedni właściciel przejechał kilkaset kilometrów z obniżonym ciśnieniem powietrza w kołach, żeby nadwerężyć ich wytrzymałość. Mogą być zużyte, niewłaściwie przechowywane lub pochodzić z pojazdów, które brały udział w kolizji czy wypadku lub też z pojazdów, które długo stały w miejscu – co spowodowało trwałe odkształcenia opony.
Certyfikat Oponiarski dla serwisów
Należy pamiętać, że jakość i profesjonalizm warsztatu mają ogromne znaczenie. Niedoświadczony personel oraz tylko pobieżne umiejętności i zbyt rzadkie serwisowanie maszyn montażowych prowadzi do uszkodzeń opon i felg – a w skrajnych przypadkach nawet do takiego uszkodzenia, które na drodze zagraża naszemu życiu. Kiedy rozpędzimy się do 140 km/h i mamy oponę z naderwaną w serwisie stopką, taka opona spadnie z felgi albo wystrzeli w czasie jazdy. Dlatego warto wybrać certyfikowany serwis, który z oponami obchodzi się sprawnie, ale z wyczuciem i w którym wymiana opon przy 1 pracowniku na auto trwa min. 40 min. Jeśli trwa krócej – to znaczy, że mechanik pominął konieczne punkty w procesie wymiany opon.Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, w odpowiedzi na te wyzwania, wprowadził system oceny i wyróżnienia profesjonalnych serwisów. Proces ten opiera się na niezależnym audycie oceniającym zarówno wyposażenie warsztatu, jak i kwalifikacje personelu technicznego. Mapę serwisów, które przeszły pozytywny audyt i otrzymały Certyfikat Oponiarski można znaleźć na stronie internetowej certyfikatoponiarski.pl.
Certyfikat PZPO jest symbolem wsparcia dla serwisów, które nie tylko dbają o zadowolenie klientów, ale także przestrzegają najwyższych standardów pracy. Proces uzyskania certyfikatu obejmuje dokładny audyt wyposażenia serwisu, sprawdzenie kwalifikacji personelu technicznego oraz ocenę obsługi klientów – co jest dokumentowane także za pomocą zdjęć. Dzięki temu kierowcy mogą być pewni, że prace związane z wymianą opon zostaną wykonane zgodnie z najwyższymi standardami i bez ryzyka uszkodzenia ogumienia – podsumowuje Piotr Sarnecki.
Więcej informacji na stronie pzpo.org.pl, www.akademiaoponiarska.pl
Kampania informacyjna: www.oponymajamoc.pl