Do końca czerwca rząd chce przyjąć strategię rozwoju dla gmin w otoczeniu CPK
W poniedziałek w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów poinformowano o pracach nad projektem uchwały rządu ws. przyjęcia "Strategii rozwoju obszaru otoczenia Centralnego Portu Komunikacyjnego do roku 2044". Za pracę nad dokumentem odpowiedzialny jest wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek.
"Strategia jest dokumentem zapewniającym koordynację kierunków rozwoju obszaru znajdującego się w bezpośrednim oddziaływaniu multimodalnego węzła transportowego, tworzonego w ramach realizacji Koncepcji CPK. Jest to dokument, który odnosi się do rozwoju terenu położonego najbliżej planowanego węzła transportowego CPK" - wskazano w wykazie.
Wyjaśniono, że chodzi w sumie o 18 gmin: Baranów, Błonie, Brwinów, Grodzisk Mazowiecki, Jaktorów, Michałowice, Milanówek, Nowa Sucha, Ożarów Mazowiecki, Piastów, Podkowa Leśna, Pruszków, Radziejowice, Sochaczew (gmina), Sochaczew (miasto), Teresin, Wiskitki i Żyrardów.
W wykazie poinformowano, że w strategii zdefiniowano trzy główne cele.
Pierwszy "Rozwój gospodarczy – wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw" dotyczy rozwoju gospodarczego obszaru otoczenia CPK jako terenu atrakcyjnego dla inwestorów m.in. ze względu na potencjał transportowo-logistyczny, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawnego działania administracji publicznej.
Drugi cel strategii "Atrakcyjne miejsce do życia" ma skupiać się na stworzeniu "możliwie przyjaznych warunków do życia, wykorzystując pojawiające się nowe możliwości i minimalizując uciążliwość inwestycji w obszarze CPK, przy jednoczesnym rozwoju w oparciu o kulturę, dziedzictwo i rekreację".
W ramach trzeciego celu "Przyjazna przestrzeń" projektodawcy przewidują prowadzenie działań na rzecz zwartej i optymalnie zaprojektowanej przestrzeni, przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony środowiska i wspieraniu zrównoważonej mobilności.
"Inicjatywy strategiczne, które są elementem wdrożeniowym Strategii, będą uwzględniały zarówno potrzebę przeciwdziałania niekorzystnym zjawiskom związanym z intensywnym rozwojem infrastruktury, jak również wykorzystania szans dla mieszkańców, władz samorządów oraz przedsiębiorców z tego obszaru" - podkreślono w opisie projektu uchwały.
Na początku stycznia wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski wydał decyzję lokalizacyjną ws. inwestycji Centralny Port Komunikacyjny, obejmującą komponent lotniskowy, drogowy i kolejowy. Dotyczy ona terenów położonych w trzech gminach: Baranów, Teresin i Wiskitki.
W styczniu br. spółka CPK przekazała też do Komisji Europejskiej trzy wnioski o dofinansowanie inwestycji z instrumentu "Łącząc Europę" na 1,18 mld zł. Dotyczyły one m.in. budowy tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi czy dokumentacji projektowej dla węzła kolejowego CPK.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)
mick/ mmu/